مدیریت پول و منابع مالی در دوره تحصیل در استرالیا

اگر قصد دارید برای تحصیل به استرالیا مهاجرت کنید، احتمالا به دنبال درک درستی از سیستم ارزی و یافتن بانک مناسب خواهید بود. در این مقاله به بررسی چند موضوع پرطرفدار می‌پردازیم که مرتبط با پول و بانکداری است. امیدواریم که این اطلاعات به‌اندازه کافی مفید باشند، زیرا در این صورت می‌توانید با زندگی و تحصیل در استرالیا بیشتر سازگار شوید.

واحد پول

واحد پول استرالیا

واحد پول استرالیا، دلار استرالیا (AUD) است. دلار از 100 سنت تشکیل شده که بسیار شبیه به دلار آمریکا هستند و سکه‌های 5c، 10c، 20c، 50c، 1 دلاری و 2 دلاری وجود دارند که دولت برای اشکال کوچک‌تر ارز از آنها استفاده می‌کند.

با نگاهی به این اسکناس‌ها متوجه می‌شوید که اسکناس‌های 5 دلاری، 10 دلاری، 20 دلاری، 50 دلاری و 100 دلاری در بازار وجود دارند. البته اسکناس‌های دیگری نیز هستند که احتمال دارد به‌وسیله خزانه‌داری مورداستفاده قرار گیرد؛ ولی هیچ‌کدام از آن‌ها توسط افراد عادی استفاده نمی‌شوند.

در زمان اقامت خود در استرالیا ممکن است هنگام خرید با این مسئله مواجه شوید که بعضی از اجناس با ارزش‌های تک سنتی علامت‌گذاری شده‌اند، حتی اگر سکه یک سنتی در دسترس مصرف‌کنندگان نباشد. در این صورت نزدیک‌ترین مقدار همان 5c  بوده که در واقع کوتاه و ساده‌تر شده است.

به‌عنوان‌مثال اگر قیمت کالایی که خریداری کرده‌اید 10.32 دلار شده، برای آن کالا 10.30 دلار پرداخت خواهید کرد.

سیستم بانکی

سیستم بانکی استرالیا

به شرطی که طی شش هفته پس از ورود به استرالیا برای خود اقدام به باز کردن حساب بانکی محلی کنید، این کار بسیار ساده صورت می‌گیرد. اگر در این مدت اقدام کنید، تنها مدارک موردنیاز برای حساب بانکی، ارائه پاسپورت و آدرس پستی خود است.

همچنین می‌توانید قبل از ورود به کشور برای حساب بانکی خود درخواست دهید. بسیاری از بانک‌های استرالیا دارای وب‌سایت‌هایی هستند که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها درخواست خود را ثبت کنید. در این صورت قبل از ورود به استرالیا و مهاجرت، همه چیز آماده خواهد بود.

اگر منتظر بمانید و بیشتر از شش هفته اول ورود خود به استرالیا اقدام به باز کردن حساب بانکی کنید، باید روند طولانی‌تری برای داشتن یک حساب بانکی طی شود؛ بنابراین  توصیه می‌کنیم دراسرع‌وقت به خدمات بانکی موردنیاز خود رسیدگی و از هرگونه تلاش اضافی در این راستا خودداری نمایید.

بانک یا موسسه مالی دیگری که قصد دارید در آن حساب باز کنید، می‌تواند اطلاعات لازم در آن مرحله را در اختیار شما قرار دهد. همچنین این امکان وجود دارد که حساب خود یا حساب فرد مسئول پرداخت هزینه‌های تحصیلی را به حساب بانکی استرالیایی خود پیوند دهید، حتی اگر حساب اصلی موردنظر در کشور شما باشد.

این فرایند ساده می‌تواند هنگام تحصیل در خارج از کشور خود و در استرالیا کمک کند تا در امور مالی با مشکلی مواجه نشوید. به‌علاوه بسیاری از بانک‌ها درصورتی‌که به‌عنوان دانشجو در یک دانشگاه یا آموزشگاه حرفه‌ای ثبت‌نام کرده باشید و مدارک لازم را ارائه دهید، برای تراکنش‌های حساب، معافیت از هزینه نگهداری و برداشت ماهانه را ارائه می‌کنند.

برای انجام این کار می‌توانید شناسه دانشجویی، برنامه زمانی ترم جاری یا موارد مختلف دیگر مربوط به ثبت‌نام را تحویل دهید. بانکی که متقاضی در آن درخواست می‌دهد، تمام اطلاعات موردنیاز را درباره روند دریافت معافیت‌ها و تخفیف‌های قابل‌اجرا دیگر را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

اگر در مدت‌زمان اقامت خود در استرالیا به دنبال بانکی برای باز کردن حساب بانکی و حفاظت از پول‌های خود هستید، در اینجا به معرفی سه مورد از بانک‌های معتبر برای دانشجویان بین‌المللی می‌پردازیم.

  • گروه بانکی استرالیا و نیوزلند محدود (ANZ)
  • بانک مشترک‌المنافع
  • بانک ملی استرالیا

برای برداشت پول از حساب بانکی خود در استرالیا، می‌توانید از طریق شیوه‌های زیر اقدام نمایید.

  1. دستگاه‌های خودپرداز(ATM)

اگر از دستگاه خودپرداز بانک‌های دیگری استفاده ‌کنید، معمولا از حساب شما مقداری به‌عنوان کارمزد کم می‌شود، البته اکثر بانک‌های استرالیا دستگاه‌های خودپرداز مخصوص خود را در سراسر کشور دارند.

  1. پایانه‌های انتقال الکترونیکی وجوه (EFTPOS)

در واقع بسیاری از فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های تخصصی و رستوران‌ها دارای پایانه‌هایی هستند که به آن‌ها پایانه‌های انتقال الکترونیکی وجوه گفته می‌شود و به خریداران در پرداخت هزینه کالاها و اجناس خود کمک می‌کنند.

 افزون بر آن در بعضی از موارد این پایانه‌ها هنگام خرید کالا، این امکان را به خریداران می‌دهند که پول نقد برداشت کنند البته این مسئله کاملا بستگی به فروشنده و دسترسی وی به پول نقد دارد. باتوجه‌به آن چه تا کنون گفته شد، سیستم بانکی استرالیا روند کاری نسبتا ساده‌ای دارد.

 اگر دانشجوی بین‌المللی هستید، گزینه‌های بسیاری در اختیار خواهید داشت؛ بنابراین تمام گزینه‌های خود را طی شش هفته بعد از ورود به استرالیا بررسی کرده و در کمترین زمان برای بازگشایی حساب بانکی اقدام کنید.

مالیات بر کالاها و خدمات

آخرین چیزی که قبل از ورود به استرالیا باید بدانید، مالیات کالا و خدمات یا GST است. در واقع GST یک مالیات ثابت 10٪ بوده که بر روی تمامی کالاها و خدمات در سراسر کشور اعمال می‌شود. البته غذاهای اساسی مانند میوه، شیر، نان و سبزیجات از این قاعده مستثنی هستند.

اگر قبلا به ایالات متحده سفر کرده باشید، مالیات در استرالیا نیز کاملا مشابه مالیات بر فروش ایالات متحده است. با این تفاوت که مقدار آن بر اساس ایالت تعیین و محاسبه نمی‌شود و میزان 10٪ آن در سراسر کشور ثابت باقی می‌ماند.

این مقدار مالیات استرالیا به این دلیل وضع شده تا کشور بتواند برای هزینه‌های ملی و ضروری، قدرت مالی و درآمد ثابتی داشته باشد.

سخن آخر

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، سیستم بانک‌داری و ارزی استرالیا ساده بوده و تسهیلات زیادی به دانشجویان بین‌المللی عرضه می‌کند. بااین‌حال اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد بانکداری، GST یا ارز این کشور دارید، به صفحه وب‌سایت کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری استرالیا یا هر کدام از وب‌سایت‌های دیگر که درباره پول و مالیات هستند، مراجعه کنید.

آنها می‌توانند به تمام سوالات یا نگرانی‌های احتمالی که قبل از ورود به کشور برای شما به وجود می‌آید، پاسخ مناسبی ارائه دهند. همچنین می‌توانند در راستای آموزش و یادگیری سیستم پولی استرالیا کمک زیادی کنند.

برای دریافت مشاوره تحصیل در استرالیا این فرم را پر کرده تا کارشناسان خبره با شما تماس گرفته و راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

می توانید این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Call Now Button